LVI03/201730.11.2017

Toimialat esittäytyvät 3: LVI - Ahlsell LVI – tehokasta ja luotettavaa kokonaispalvelua

Ahlsell Oy:n toiminnan juuret ovat LVI-toimialalla. Vuonna 1999 tehty Suomen LVI-Tukun yritysosto merkitsi Ahlsellin laajenemista Suomeen. Tämä synnytti maahamme vahvan teknisen tukkukaupan toimijan, jonka perustana ovat tehokas logistiikka, laaja myymäläverkosto, ammattitaitoinen asiakaspalvelu sekä markkinoiden kattavin kokonaispalvelukonsepti.

Rakentamisen suhdannetilanne on ollut Suomessa viime aikoina nousussa. Erityisesti asuntorakentaminen on vilkasta ja aloitukset ovat huippulukemissa. Taloteknisten järjestelmien osuus rakennusten arvosta on jatkanut kasvuaan ja muun muassa energiatehokkuusvaatimusten lisääntyminen ja asuntojen keskikoon pieneneminen tukevat tätä trendiä.

”Ahlsell on panostanut voimakkaasti LVI-toimialan kasvuun ja tulokset ovat näkyvissä. Markkina on kokonaisuudessaan kasvussa ja asiakkaat ovat osoittaneet luottamusta toimintaamme ja palanneet yhä uudelleen ostamaan Ahlsellilta eri kanavien kautta. Meillä on vahva konsernin tuki muun muassa hankinnoissa ja kehitystyössä, joten myös jatkossa tulemme pysymään maan johtavana teknisen tukkukaupan palveluntarjoajana”, sanoo Ahlsellin LVI:n toimialajohtaja Pasi Paakkunainen.

Laaja valikoima – kehitetään tarpeiden mukaan

Ahlsellin liiketoiminnan perustana on kokonaispalvelukonsepti, jossa asiakkaalle pyritään tarjoamaan kaikki tarvittava saman katon alta. Tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi LVI-urakoitsijat saavat paitsi kattavan valikoiman LVI-tuotteita, myös asentamisessa tarvittavat oheistuotteet, kuten työkalut ja henkilösuojaimet kätevästi ja aikaa tuhlaamatta Ahlsellilta.

”Ajan ja rahan tuhlaaminen eri liikkeitä kiertelemällä ei ole nykypäivää. Laaja valikoimamme koostuu ammattilaisille suunnatuista laatutuotteista, ja sitä pidetään ajan tasalla markkinoiden kehityksen ja asiakastarpeiden ohjatessa tarjontaa. Valikoiman kehityksessä teemme parhaan asiakaspalvelun varmistamiseksi yhteistyötä koko konsernin tasolla ja meillä on sitä kautta hyvät suhteet kaikkiin merkittävimpiin toimittajiin. Panostamme myös omiin ns. private label -tuotteisiin, jotka myös ovat ammattilaislaatua, usein hieman huokeammalla hinnalla”, Paakkunainen kertoo.

Verkkokaupan suosio kasvaa

Kehittämisen muita painopistealueita ovat myymäläverkoston kehittäminen, osaavan henkilöstön rekrytointi ja kouluttaminen sekä sähköisen kaupan kehittäminen. Toimiva logistiikka on alusta alkaen ollut toiminnan ydin ja sen hiominen mahdollisimman lähelle täydellisyyttä on keskeinen tavoite.

”Myymäläverkostomme käsittää 35 toimipaikkaa eri puolilla maata ja niissä on noudettavissa heti mukaan yleisimmin tarvittavat tuotteet. LVItuotteet kuuluvat jokaisen myymälän valikoimaan. Sähköinen kaupankäynti on lisääntynyt muutamassa vuodessa moninkertaiseksi, kun uudistettu verkkokauppamme on osoittautunut hyvin toimivaksi ja suosituksi. Tuotetiedot ovat helposti saatavissa ja tilaaminen on kätevää myös mobiililaitteilla, joten odotamme verkkokaupan suosion jatkuvaa kasvua”, toteaa Pasi Paakkunainen.

Pasi Paakkunainen
Ahlsell LVI -toimialan johtaja
PASI PAAKKUNAINEN

Uutta osaamista asiakaspalveluun

Suomen Ahlsell on viime aikoina vastannut lisääntyvään kysyntään myös vahvistamalla organisaatiota uusilla osaajilla. Henkilöstön koulutukseen on panostettu, jotta asiakastarpeisiin pystytään vastaamaan mahdollisimman hyvin.

”Myyjämme ovat aktiivisia, ystävällisiä ja tuntevat asiakkaiden tarpeet pystyen ehdottamaan parhaat mahdolliset ratkaisut kulloinkin kyseessä oleviin ongelmiin. Uuden osaamisen tarve on lisääntymässä tekniikan kehittyessä. Digitalisaatio etenee vauhdikkaasti ja myös LVI-toimialalla valmistaudutaan uudenlaisten älytuotteiden tulemiseen markkinoille. Järjestelmiin ja tuotteisiin liittyvän älykkyyden lisääntymisen ansiosta voidaan muun muassa hallita paremmin tuotteiden elinkaarta ja parantaa huoltotoiminnan tehokkuutta”, arvioi toimialajohtaja Paakkunainen.

.