UUTISET03/201730.11.2017

Tack att du uppskattar vår kompetens

MIILA HUTTUNEN, Marknadsföringschef, Ahlsell Oy
MIILA HUTTUNEN, Marknadsföringschef, Ahlsell Oy

Ett fartfyllt år går mot sitt slut. Byggandet har vind i seglen och det 100-åriga Finlands kugghjul roterar i en jämn takt. Det är dags att tacka för årets samarbete.

Mitt i all brådska beslutade vi på Ahlsell oss för att fokusera på det väsentliga. För att kunna ta del av kundernas tillväxt måste vi fråga oss vad som behövs för detta. Under året genomförde vi en omfattande kundenkät i samarbete med Mailand Communications Oy. Vi gjorde många djupintervjuer och bad alla våra kunder om deras åsikter med hjälp av en elektronisk enkät. Vi överraskades av det rikliga antalet svar vi fick: sammanlagt deltog över 1 300 kunder i kundenkäten. Ett stort tack till er alla!

Mest beröm fick vi för vår gedigna kompetens och smidiga service. Ni anser att vi särskiljer oss från konkurrenterna genom vår kompetens. Expertisen är det viktigaste urvalskriteriet när ni väljer var ni ska köpa era produkter. Vi förstår att köpet ska ske smidigt och bli rätt på en gång för att byggplatser och byggobjekt ska gå framåt.

Det finns dock också sådant som vi behöver utveckla, och detta verkar gälla hela den tekniska handeln som bransch. Ni anser att alla företag i branschen borde öka sin allmänna aktivitet gentemot kunderna. En kund som vi intervjuade konstaterade att det aldrig är fel med ett aktivt försäljningsarbete. Särskilt nu när konjunkturen är positiv och många har händerna fulla med arbete måste vi aktivt finnas på plats och sköta vår lott.

Omfattningen av vårt sortiment har överraskat många av er. Det finns möjligheter till ett tätare samarbete och mer omfattande helhetslösningar med er, bara vi på Ahlsell aktivt kan erbjuda sådana. Här har vi redan aktiverat oss. På våren startade vår reformerade regionförsäljningsorganisation. Dess uppgift är att erbjuda konceptet One Ahlsell till alla kunder i Finland: högklassiga produkter och tjänster för VVS-, el-, industri-, byggoch kylbranscherna från en och samma lucka. Vi har också satsat på nya proffs i vår försäljningsorganisation. Du träffar dem på sidorna i den här tidningen. Vi lovar också flera kontakter, byggplatsbesök samt allt fler utvecklingsidéer. Vi vill göra er vardag lättare, effektivare och smidigare.

Vår kompetenta personal tar hand om er på våra verksamhetsställen, och utvecklar aktivt såväl produktsortimentet som personalens kompetens. Vår nyaste butik finns i händelsernas centrum. I oktober öppnade vi en PopUp-butik på Busholmen i Helsingfors.

Viktiga fokusområden för oss är också att utveckla webbplatsen och webbutiken. Enligt er ligger vi före våra konkurrenter beträffande webbutikens kvalitet. Ta alltså en titt på Ahlsells webshop.

Enkäten visar att ni önskar mer bakgrundinformation om oss, till exempel nyheter om vår interna utveckling och kundreferenser. Många av er vill se mer elektronisk kommunikation vid sidan av den tryckta kundtidningen. Ni anser att post och epost med erbjudanden fortfarande är välkomna, bara vi fokuserar erbjudandena noga.

Vi kommer garanterat och ännu aktivare att höra av oss även på elektronisk väg! I nästa år börjar vi skicka ut Ahlsells elektroniska nyhetsbrev, och i våra elektroniska reablad finns det i fortsättningen direkta länkar till webbutiken och vi kommer mer aktivt att finnas också i sociala medier. Redan nu kan ni följa oss på Facebook och LinkedIn.

Vi vill alltså ännu en gång tacka för responsen, intressanta diskussioner och samarbetet. Vi har det som behövs för att kunna betjäna er ännu bättre.

I den här tidningen kan ni till exempel läsa om vad som hände på Ahlsell Expo-mässan. Vi berättar hur butiken i Vasa själv producerar sin energi och vi presenterar Vesijohtoliike Järviset Oy, vars verksamhet effektiviserades när de tog i bruk Ahlsell webshop.

Vi önskar er riktigt goda lässtunder och ett framgångsrikt slut på året!

.