MUUT ARTIKKELIT03/201730.11.2017

Järviset i Janakkala tog ett digitalt kliv

Rane Turunen (t.v.) och Ira Sarlin (t.h.) bekantade sig med Vesijohtoliike Järvinens reformerade butik i Janakkala under ledning av Teppo Salo.
Rane Turunen (t.v.) och Ira Sarlin (t.h.) bekantade sig med Vesijohtoliike Järvinens reformerade butik i Janakkala under ledning av Teppo Salo.

Det är en regnig och grå måndagsmorgon, men på Vesijohtoliike Järvinen i Janakkala arbetar man redan piggt. Den reformerade butiken invigdes nyligen och det är skönt att titta in i den fräscha och ljusa lokalen för att göra inköp och ta sig en kopp kaffe – särskilt en disig höstmorgon.

Järvinens butik och lager finns i närheten av Janakkala kommuncentrum, där det funnits ända sedan 1974. År 2016 genomförde företaget en generationsväxling, varvid företaget övergick till de nya ägarna.

Det traditionella, Janakkalabaserade Det är en regnig och grå måndagsmorgon, men på Vesijohtoliike Järvinen i Janakkala arbetar man redan piggt. Den reformerade butiken invigdes nyligen och det är skönt att titta in i den fräscha och ljusa lokalen för att göra inköp och ta sig en kopp kaffe – särskilt en disig höstmorgon. VVS-företaget är verksamt i Egentliga Tavastland och de norra delarna av Nyland. ”Butikens största kund är Janakkala kommun och dessutom levererar vi till flera husbolag. Vi har ett omfattande lagersortiment, så vi kan ofta genast ge kunderna avsaknade delar, och om det är något vi inte har kan vi oftast beställa det från Ahlsell till följande morgon”, berättar företagets VD Teppo Salo. ”I höst har vi satsat på butiken och vi utökade vårt sortiment utanför VVS-produkter”, tillägger Teppo.

Teppo presenterar företagets egna lager, där montörerna oftast kan samla allt de behöver med sig på uppdragen. Montörerna antecknar brister på traditionellt sätt i ett häfte eller drar ut lådan för att visa på bristerna. ”Här kunde man dra nytta av webbutikens mobilapplikation, som gör det möjligt att avläsa streckkoden för produkten med telefonen och lägga den direkt i kundkorgen medan man går mellan hyllorna”, berättar Ira Sarlin, e-Commerce Manager på Ahlsell.

På de största byggplatserna beställer VVS-företagets arbetsledare produkter direkt till byggplatsen via Ahlsells webbutik. Företagets 14 montörer arbetar inom ett stort område och det finns flera olika typer av byggplatser, till exempel affärsbyggnader, industrihallar och bostadshus.

Ny kick för verksamheten

Ahlsells verksamhetsställe i Tavastehus har med glädje betjänat det traditionella VVS-företaget i dess digitalisering. ”Webbutiken har medfört mycket gott på bägge sidor. Tidigare ringde jag in beställningarna från Janakkala varje dag, vilket tog mycket tid och ibland smög sig också något fel med. Tack vare webbutiken har de felaktiga beställningarna uteblivit och det blir mer tid över för övrig betjäning”, berättar Rane Turunen på Ahlsell i Tavastehus.

”Vårt digitala kliv gjorde också att de elektroniska beställningarna nu utgör över 80 %. Bristerna i butikslagret gås igenom varje dag och vi gör beställningarna i webbutiken. När vi tog i bruk webbutiken låg Ahlsell avsevärt före de andra och den är fortfarande bra”, beskriver Teppo grunderna för användningen av webbutiken. ”Om beställningen numera omfattar fel produkter kan vi dessvärre inte beskylla Rane för detta”, säger Teppo med glimten i ögat.

Inget är så bra att det inte skulle gå att utveckla. ”Sökmotorns användbarhet kunde ännu förbättras. Den är mycket noga med vad man skriver in”, berättar Teppo. Sökmotorn i Ahlsells webbutik lär sig av de sökningar som användaren gör, vilket gör att sökresultaten förändras baserat på sökhistoriken och angivna kriterier. ”Vi lägger dagligen till tekniska egenskaper för produkterna i databasen, för att kunderna ska hitta de rätta produkterna så snabbt och smidigt som möjligt”, berättar Ira om det pågående utvecklingsarbetet.

”En annan utvecklingspunkt handlar om att hitta andra än lagerprodukter i systemet, och det finns beklagligt få sådana produkter i webbutiken. Dessa beställningar måste man i regel ännu sköta på det traditionella sättet. Ur vårt perspektiv borde alla produktkoder, uppgifter och bilder samt priser och leveranstider finnas i webbutiken även om Ahlsell inte lagerför dem”, sammanfattar Teppo utvecklingspunkterna.

Vesijohtoliike Järviset har reformerats med jättekliv under de två senaste åren. Produktsortimentet har utökats och inköpen har nästan i sin helhet överförts till elektroniska system. ”Ahlsells webbutik spelar också en roll när vi utbildar ny personal. Där finns bra produktuppgifter och -bilder som hjälper mycket när vi introducerar en ny person i produkterna och branschen”, sammanfattar Teppo ännu fördelarna med den elektroniska inköpskanalen.

Järviset Oy

Vesijohtoliike Järviset Oy finns i tätorten Janakkala cirka 15 kilometer från Tavastehus mot Helsingfors. Företagets rötter sträcker sig till 1974 och ägandet övergick i samband med generationsväxling till nya företagare år 2016. Järviset sysselsätter 16 VVS-proffs och är via sitt moderbolag en del av den finländska IKH-återförsäljarkedjan. Företaget planerar och genomför VVS-entreprenader i fabriks- och affärsfastigheter samt bostadshus i Egentliga Tavastland och norra Nyland.

www.vjl.fi