MUUT ARTIKKELIT03/201730.11.2017

Janakkalan Järviset otti digiloikan

Rane Turunen (vas.) ja Ira Sarlin (oik.) poikkesivat tutustumiskäynnille Teppo Salon johdolla Vesijohtoliike Järvisen uusittuun myymälään Janakkalassa.
Rane Turunen (vas.) ja Ira Sarlin (oik.) poikkesivat tutustumiskäynnille Teppo Salon johdolla Vesijohtoliike Järvisen uusittuun myymälään Janakkalassa.

Sateinen ja harmaa maanantaiaamu, mutta Janakkalassa Vesijohtoliike Järvisellä ollaan jo pirteänä työn touhussa. Uudistetussa myymälässä vietettiin hiljattain avajaisia ja raikkaan valoisaan tilaan on mukava piipahtaa ostoksille ja kahville, etenkin hämärän utuisena syysaamuna.

Järvisen myymälä ja varasto sijaitsee Janakkalan kuntakeskuksen tuntumassa, missä se on toiminut vuodesta 1974. Yrityksessä tehtiin sukupolven vaihdos vuonna 2016, jolloin yritys siirtyi uusille omistajille.

Perinteinen LVI-liike toimii Janakkalasta käsin Kanta-Hämeessä ja Uudenmaan pohjoisosissa. "Suurin asiakkaamme myymälässä on Janakkalan kunta, lisäksi olemme toimittajana useille taloyhtiöille. Varastovalikoimamme on laaja, jolloin meiltä yleensä saa tarvittavat osat heti ja puuttuvatkin pystytään tilaamaan Ahlsellilta usein heti seuraavaksi aamuksi", kertoo Vesijohtoliikkeen toimitusjohtaja Teppo Salo. "Tänä syksynä olemme myös panostaneet myymäläämme ja laajensimme valikoimaamme LVI-tuotteiden ulkopuolella", Teppo jatkaa.

Teppo esittelee yrityksen omaa varastoa, josta asentajat saavat yleensä kerättyä kaikki tarvitsemansa osat mukaan keikoille. Asentajat merkkaavat puutteet perinteisesti vihkoon tai vetävät laatikon esiin puutteiden merkiksi. "Tässä voisi olla myös helpotusta webshopin mobiilisovelluksesta, jossa puhelimella voi lukea tuotteen viivakoodin ja lisätä sen suoraan ostoskoriin samalla, kun kulkee hyllyjen välissä", kertoo Ahlsellin e-Commerce Manager Ira Sarlin.

Suurimmilla työmailla Vesijohtoliikkeen työnjohtaja tekee Ahlsellin webshopista tilauksia myös suoraan tontille. Yrityksen 14 asentajaa toimivat laajalla alueella ja työmaita on monenlaisia, niin liikerakennuksia, teollisuushalleja kuin asuintaloja.

Ira Sarlin esitteli Teppo Salolle Ahlsellin webshopin mobiilisovelluksen viivakoodin lukuominaisuutta Järvisen myymälässä.

Ira Sarlin esitteli Teppo Salolle Ahlsellin webshopin mobiilisovelluksen
viivakoodin lukuominaisuutta Järvisen myymälässä.

Uutta pontta liiketoimintaan

Ahlsellin Hämeenlinnan toimipisteessä on palveltu ilolla perinteisen LVI-liikkeen digitalisaatiota. "Webshop on tuonut toimintaan molemmin puolin paljon hyvää. Ennen soitin tilaukset Janakkalasta joka päivä, se vei paljon aikaa ja virheiltäkään ei aina voinut välttyä. Webshopin myötä virhetilaukset ovat kaikonneet ja aikaa jää enemmän muulle palvelulle", kertoo Rane Turunen Hämeenlinnan Ahlsellilta.

"Digiloikkamme myötä sähköisten tilausten osuus on jo yli 80 %. Myymälävaraston puutteet kerätään päivittäin ja teemme tilaukset webshoppiin. Kun otimme webshopin käyttöön oli Ahlsell selvästi edellä muita ja se on edelleen hyvä", Teppo kertoo verkkokaupan käytön perusteita. "Mutta, jos tilauksessa tulee vielä väärää tavaraa, ei siitä voi enää Ranea syyttää", naurahtaa Teppo pilke silmäkulmassaan.

Mutta ei niin paljon hyvää, ellei jotain kehitettävääkin yhä ole. "Hakukoneen käytettävyydessä on yhä parannettavaa, se on tosi tarkka sille mitä tekstiä siihen syöttää", Teppo kertoo. Ahlsellin webshopin hakukone oppii käyttäjien tekemistä hauista, jolloin hakutulokset muuttuvat hakuhistorian ja annettujen kriteerien mukaisesti. "Lisäämme tietokantaamme päivittäin tuotteiden teknisiä ominaisuuksia, jotta oikeat tuotteet löytyisivät mahdollisimman nopeasti ja helposti", Ira kertoo meneillään olevasta kehitystyöstä.

Toinen kehitysalue on muiden kuin varastotuotteiden löytyminen järjestelmästä, niitä on websopissa valitettavan vähän. Niiden tilaukset pitää suurimmilta osin hoitaa yhä perinteisellä tavalla. Meidän näkökulmasta kaikkien tuotteiden koodit, tiedot ja kuvat hintoineen sekä toimitusaikoineen tulisi olla webshopissa nähtävillä, vaikka ne eivät olisikaan Ahlsellin varastotuotteita", Teppo summaa kehitysalueita.

Vesijohtoliike Järviset on uudistunut parin vuoden aikana isoin harppauksin. Tuotevalikoima on laajentunut ja ostot ovat siirtyneet melkein kokonaan sähköisiin järjestelmiin. "Ahlsellin webshopilla on ollut rooli myös uuden henkilökunnan koulutuksessa. Siellä on hyvät tuotetiedot ja -kuvat, jotka auttavat paljon uuden henkilön perehdytyksessä sekä tuotteisiin että alaan", Teppo summaa vielä sähköisen ostoskanavan etuja.

Järvisillä asentajien tapana on merkata varaston puutteet.

Järvisillä asentajien tapana on merkata varaston puutteet vihkoon tai vetämällä laatikko hyllystä ulos, jolloin tilaustarpeet on nopeasti havaittavissa.

Järviset Oy

Vesijohtoliike Järviset Oy sijaitsee Janakkalan taajamassa noin 15 kilometriä Hämeenlinnasta Helsinkiin päin. Yrityksen juuret ovat vuodessa1974, omistus siirtyi sukupolvenvaihdoksen myötä vuonna 2016 uusille yrittäjille. Järviset työllistää 16 LVIammattilaista ja on emoyhtiönsä kautta myös osa suomalaista IKH-jälleenmyyntiketjua. Yritys suunnittelee ja toteuttaa tehdas- ja liikekiinteistöjen sekä asuintalojen LVI-urakointia Kanta-Hämeessä ja Pohjois- Uudellamaalla.

www.vjl.fi

.